Psalm 35 - Wołanie o pomoc przeciw niewdzięcznikom
tekst - interpretacja - streszczenie - komentarz
Psalm ten szczególnie może przydać się tym osobom, które w swym życiu zmagają z podłymi i obłudnymi ludźmi. Jako chrześcijanie nie powinniśmy mścić się na innych ale swoje żale skierować w stronę Pana, by to On zajął się tą sprawą. Bóg jest sędzią sprawiedliwym i wie kiedy oraz w jaki sposób zainterweniować by uwolnić nas od oprawców.
Psalm ten może nawiązywać do okresu życia psalmisty, podczas wojny domowej, gdy uciekł z Jerozolimy przed własnym synem Absalomonem, gdy ten chciał objąć tron królewski. W kart Pisma Świętego wiemy, że wojska Absolomona zostały pokonane a Dawid powrócił do stolicy. Modlitwa psalmowa mogła zostać również wypowiedziana po tej wojnie, gdyż wiele osób, które stanęło po stronie uzurpatora wciąż żyło.
(1) Psalm Dawida. Spieraj się, PANIE, z tymi, którzy się ze mną spierają; walcz z tymi, którzy walczą ze mną. (2) Chwyć tarczę i puklerz i powstań mi na pomoc. (3) Dobądź włóczni i zagrodź drogę tym, którzy mnie prześladują. Powiedz mojej duszy: Ja jestem twoim zbawieniem.
Dawid prosi Boga by stanął po jego stronie i mu pomógł. W wersecie 2 mowa jest o tarczy i puklerzu a więc przedmiotach typowo obronnych. Bóg najpierw miał ochronić Dawida a dopiero w wersecie 3 dobyć włóczni, czyli rozprawić się z prześladowcami.
Słowa: "Ja jestem twoim zbawieniem" wskazują jak wielką ufność w Panu miał król Dawid.
Ci którzy źle czynią zostaną okryci hańbą
(4) Niech hańba i wstyd okryją tych, którzy czyhają na moją duszę; niech cofną się i niech będą zawstydzeni ci, którzy obmyślają zło przeciwko mnie. (5) Niech będą jak plewy na wietrze i niech anioł PANA ich rozproszy. (6) Niech droga ich będzie ciemna i śliska i niech anioł PANA ich ściga.
Ci, którzy prześladują innych, okrywają się wstydem i hańbą. Mogą myśleć, że coś znaczą i są ponad prawem, ale w oczach Pana ich droga prowadzi do zatracenia. Plewy na wietrze nie mają wpływu na to, gdzie polecą i co się z nimi stanie. W ten sam sposób ci, którzy czynią zło, nie będą mieli wpływu na ciąg wydarzeń. Ciemna i śliska ścieżka wskazuje, jak wielkie nieszczęście ich spotka.
(7) Bez powodu bowiem zastawili na mnie w dole sieci, bez powodu wykopali dół na moją duszę.
Dawid jest przekonany, że ci co pragną jego nieszczęścia czynią to bez powodu. Brak powodu w tym przypadku oznacza brak sprawiedliwego wytłumaczenia dla ich zachowania. Negatywnym powodem tego, że ktoś kogoś prześladuje może być, chęć okradzenia go, radowanie się czyimś nieszczęściem itp. jednakże nie są to powody, które usprawiedliwiają ich zachowanie. W oczach chrześcijanin takie postępowanie jest bezzasadne.
"Wykopali dół na moją duszę" to inaczej chęć pozbawienia życia psalmisty.
(8) Niech niespodziewanie przyjdzie na nich zniszczenie; niech złowi ich sieć, którą zastawili. Niech w nią wpadną ku zniszczeniu.
Dawid ponownie wypowiada słowa złorzeczące ale skierowane ku sprawiedliwości. Pragnie by ci którzy zastawili na niego pułapkę sami w nią wpadli, tj. otrzymali to co sami chcieli zgotować drugiej niewinnej osobie.
(9) A moja dusza będzie się radować w PANU, będzie się weselić jego zbawieniem. (10) Wszystkie moje kości powiedzą: PANIE, któż podobny do ciebie, który uwalniasz uciśnionego od silniejszego, a nędznego i ubogiego od łupieżcy?
Dawid wierzy, że Bóg mu pomoże i wyrwie go z opresji dzięki czemu będzie mógł radować się Panem.
Życie z obłudnikami i niewdzięcznikami
(11) Powstają fałszywi świadkowie i pytają mnie o to, czego nie wiem. (12) Odpłacają mi złem za dobro, chcąc pozbawić mnie mojej duszy. (13) Lecz ja, gdy oni chorowali, wkładałem wór pokutny, umartwiałem postem moją duszę i moja modlitwa wracała do mojej piersi. (14) Postępowałem jak z przyjacielem, jak z bratem, uginałem się pod brzemieniem smutku jak w żałobie po matce. (15) Lecz gdy ja byłem strapiony, oni się cieszyli i zbierali się; gromadzili się przeciwko mnie nikczemni, a tego nie widziałem; szarpali mnie nieustannie. (16) Wraz z obłudnikami, szydercami i pochlebcami zgrzytali na mnie zębami.
W tej części Psalmu, Dawid pokazuje z jakimi obłudnymi ludźmi ma do czynienia. Gdy oni byli w potrzebie, otrzymywali od Dawida pomoc, traktował ich jak przyjaciół. Podczas ich choroby, król by wzmocnić swoją modlitwę do Pana, przeprowadzał post. Któż z nas by pomóc drugiej osobie, celem wzmocnienia modlitwy przeprowadza post? To pokazuje, jak wielką przychylność ze strony króla mieli ci którzy okazali się niewdzięcznikami.
(17) Panie, jak długo będziesz na to patrzeć? Wybaw od zniszczenia moją duszę, od lwów drogą duszę moją.
Oczekiwanie na interwencję Pana to jest to czego bardzo nie lubimy bo często się dłuży i zastanawiamy się, dlaczego Bóg jeszcze nie zainterweniował. Zaufaj Panu i trwa w wierze, On wie kiedy rozprawić się podłymi ludźmi. Zło które Ciebie dotyka, może kształtować Twój charakter, który przyda się w innym okresie życia.
Lwami w tym przypadku określono ludzi pragnących śmierci innej osoby. Biblia jest pełna podobnych porównań, nie powinniśmy więc się dziwić, że w teksie użyto lwa wskazującego na człowieka.
(18) Będę cię wysławiał w wielkim zgromadzeniu, wśród licznego ludu będę cię chwalił.
Słowa te mogą wskazywać na wychwalanie Pana wśród narodu izraelskiego podczas zgromadzeń jak również po śmierci pośród ludzi zbawionych.
Obłudnicy i tak zostaną pokonani
(19) Niech się nie cieszą z mojego powodu ci, którzy bez przyczyny są moimi wrogami, niech nie mrugają okiem ci, którzy niesłusznie mnie nienawidzą. (20) Nie mówią bowiem o pokoju, lecz przeciwko spokojnym na ziemi obmyślają zdradliwe słowa. (21) Owszem, otwierają przeciw mnie swe usta, mówiąc: Ha, ha! Widzieliśmy to na własne oczy.
Dawid chce by jego obłudni wrogowie nie mieli radości z nienawiści do niego. Ludzie nieszczerzy i obłudni mają tę wadę charakteru, że bardzo części kłamią. Faryzeusze w Nowym Testamencie, podczas wydawania wyroku na Jezusa powoływali fałszywych świadków. Przed ludźmi udawali, że skazują Zbawiciela dla dobra narodu a w rzeczywistości bali się utraty własnego znaczenia, które i tak z biegiem czasu utracili.
(22) Widziałeś to, PANIE, nie milcz; Panie, nie oddalaj się ode mnie. (23) Obudź się i wystąp w mojej obronie, w mojej sprawie, mój Boże i Panie! (24) Osądź mnie według swojej sprawiedliwości, PANIE, mój Boże! Niech się nie cieszą z mojego powodu.
Bóg jest tym który wszystko widzi. Słowa "nie milcz", "nie oddalaj się ode mnie", "obudź się" wskazują, że Dawida męczy czekanie na interwencję bożą. Wierzy jednak, że ona nastąpi.
Werset 24 wskazuje, że psalmista jest w pełni przekonany o swojej niewinności w tej sprawie. Oczywiście nie oznacza to, że jest niewinny we wszystkim co czyni, ale w tym przypadku uznaje siebie za niewinnego. Podli ludzie którzy czyhają na jego życie, nie mają powodu dla którego mieliby tak czynić. Werset ten, jest pewną formą argumentacji modlitwy, my też tak możemy czynić modląc się do Pana.
Na świecie jest mnóstwo fałszywych ludzi, którzy udają miłych i przyjacielskich a w środku są okropnymi obłudnikami. Jeśli masz problem z takimi osobami, pomódl się do Pana by zrobił z nimi porządek. Przykre jest to, że jeśli się nie nawrócą to ich życie i tak ulegnie zniszczeniu.
(25) Niech nie mówią w swoim sercu: Ha! Tego chcieliśmy! Niech nie mówią: Pożarliśmy go! (26) Niech się zawstydzą i zawiodą wszyscy, którzy cieszą się z mojego nieszczęścia; niech się okryją wstydem i hańbą ci, którzy wynoszą się nade mnie.
Są to ostatnie słowa w tym psalmie nawiązujące do wrogów. Dawid prosi Pana, by przeciwnik go nie zwyciężył a tym samym miał radość ze swojej wygranej.
W naszym życiu nieraz się pewnie zdarzyło, że wołaliśmy Boga o pomoc a zła osoba i tak zwyciężyła. Pamiętaj, że życie które prowadzisz jest tymczasowe, liczy się to duchowe wieczne. Osoby, które się nie nawrócą i tak dostąpią hańby i wstydu podczas Sądu Ostatecznego, gdy ich dusze zostaną zgładzone na zawsze. Nie jest to wprawdzie dobra wiadomość, bo lepiej jest by zbawionych zostało jak najwięcej istnień, ale jeśli nie możesz sobie poradzić z myślą, że zła osoba zatriumfowała, to skup się na tym, że w ogólnym rozrachunku i tak zostanie wymierzona jej sprawiedliwość. Nie kieruj się jednak w tym myśleniu chęcią zemsty, a spójrz na to w kontekście sprawiedliwości.
(27) Ale niech śpiewają i radują się ci, którzy sprzyjają mojej słusznej sprawie; niech mówią nieustannie: Niech będzie wywyższony PAN, który pragnie pokoju dla swego sługi. (28) A mój język będzie głosił twoją sprawiedliwość i chwałę twoją przez cały dzień.
Psalmista raduje się chwaląc Pana. Głoszenie sprawiedliwości i chwały Pana przez cały dzień nie musi być odbierane dosłownie, ale wskazywać na ogólną radość Dawida z bliskości bożej.
Zapraszamy również do zapoznania się z naszymi pozostałymi artykułami:
- Przekleństwa i złorzeczenia w Biblii - dlaczego występują
- Czy Bóg jest sprawiedliwy. Jak rozumieć bożą sprawiedliwość
- Bóg Nowego i Starego Testamentu - Bóg okrutny czy pełen miłości
- Psalm 26 - interpretacja i tekst - Wołanie o Bożą sprawiedliwość
- Psalm 21 - interpretacja i tekst - Dziękczynienie i modlitwa za króla